1-دعا عبادت ، آن هم عبادت خالص و ناب است :
« وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ » (غافر60)
پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم ! كسانى كه از عبادت من تكبّر مىورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ مىشوند!
عن رسول الله صلی الله علیه و آله :
الدّعاء مخّ العبادة ، و لا یهلک مع الدّعاء احد .( الدعوات راوندی ص 18 ح 8 ، بحارالانوار ج93ص300ح37)
امّا طلسم و جادو عبادت نیست بلکه بسیاری از آنها ضد عبادت و سرمنشاء کفر و الحاد است .
2 – دعا تکلیف و امر الهیست .
« وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ.. »( غافر 60)
پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم!
« ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ » ( اعراف 50 )
پروردگار خود را (آشكارا) از روى تضرّع، و در پنهانى، بخوانيد! (و از تجاوز، دست برداريد كه) او متجاوزان را دوست نمىدارد!
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
افزعوا الی الله فی حوائجکم ، و الجؤوا الیه فی ملمّاتکم ، و تضرّعوا الیه و ادعوه ، فانّ الله الدّعاء مخّ العبادة .
( عدة الداعی ابن فهد الحلّی ص34 و بحار الانوار ج93ص302ح39 و اعلام الدین ص278 ) .
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : در نیازهایتان ، دست به دامن خدا شوید و در گرفتاری هایتان به اوپناه ببرید
و در در گاهش زاری کنید و او را بخوانید ؛ زیرا دعا ، عبادت خالص ( مغز عبادت) است .
ولی طلسم و سحر امرهوای نفس و شیاطین است .
3- دعا عامل تقرّب به خداوند و سبب اعتنا و توجه حضرت حقّ است :
« قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُم» .(فرقان 77)
بگو: «پروردگارم براى شما ارجى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد »
قال علیّ علیه السلام :
التّقرّب الی تعالی بمسألته ، و الی النّاس بترکها .
(غرر الحکم ح1801 و عیون الحکم و المواعظ ص54ح1394)
امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : نزدیک شدن به خداوند متعال ، با درخواست کردن از اوست و [نزدیک شدن] به مردم با ترک درخواست [از آنها] .
امّا طلسم و جادو و این قبیل امور چون مستلزم رجوع به مخلوق است موجب دوری و بی ارزشی نزد خداوند و حتی بندگان میشود :
قال علی علیه السلام :
الخطوة عند الخالق بالرغبة فیما لدیه . الخطوة عند المخلوق بالرغبة عمّا فی یدیه .(غرر الحکم ح2055 و عیون الحکم و المواعظ ص63ح1619و1620 )
منزلت یافتن در نزد خالق ، به درخواست کردن از اوست و منزلت یافتن نزد مخلوق ، در بی اعتنایی به آنچه او دارد .
4 - کاربرد و آثار دعا و برکات آن هم در دنیا و هم در آخرت است :
قال علی علیه السلام:
الدّعاء مفتاح الرحمة ، و مصباح الظلمة .( الدعوات ص 284ح5 ، تحف العقول ص86 و بحار الانوار ج93ص300)
امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : دعا ، کلید رحمت و چراغ تاریکی است .
علی علیه السلام – من وصیة لابنه الحسن علیه السلام :
اعْلَمْ أَنَّ الَّذِي بِيَدِهِ خَزَائِنُ السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَدْ أَذِنَ لَكَ فِي الدُّعَاءِ وَ تَكَفَّلَ لَكَ بِالْإِجَابَةِ، وَ أَمَرَكَ أَنْ تَسْأَلَهُ لِيُعْطِيَكَ وَ تَسْتَرْحِمَهُ لِيَرْحَمَكَ، وَ لَمْ يَجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ مَنْ يَحْجُبُهُ عَنْكَ،وَ لَمْ يُلْجِئْكَ إِلَى مَنْ يَشْفَعُ لَكَ إِلَيْهِ، وَ لَمْ يَمْنَعْكَ إِنْ أَسَأْتَ مِنَ التَّوْبَةِ، وَ لَمْ يُعَاجِلْكَ بِالنِّقْمَةِ، وَ لَمْ يُعَيِّرْكَ بِالْإِنَابَةِ «1» وَ لَمْ يَفْضَحْكَ حَيْثُ الْفَضِيحَةُ بِكَ أَوْلَى، وَ لَمْ يُشَدِّدْ عَلَيْكَ فِي قَبُولِ الْإِنَابَةِ، وَ لَمْ يُنَاقِشْكَ بِالْجَرِيمَةِ، وَ لَمْ يُؤْيِسْكَ مِنَ الرَّحْمَةِ. بَلْ جَعَلَ نُزُوعَكَ عَنِ الذَّنْبِ حَسَنَةً «2»، وَ حَسَبَ سَيِّئَتَكَ وَاحِدَةً، وَ حَسَبَ حَسَنَتَكَ عَشْراً، وَ فَتَحَ لَكَ بَابَ الْمَتَابِ. فَإِذَا نَادَيْتَهُ سَمِعَ نِدَاءَكَ، وَ إِذَا نَاجَيْتَهُ عَلِمَ نَجْوَاكَ «3» فَأَفْضَيْتَ إِلَيْهِ بِحَاجَتِكَ «4»، وَ أَبْثَثْتَهُ ذَاتَ نَفْسِكَ، وَ شَكَوْتَ إِلَيْهِ هُمُومَكَ، وَ اسْتَكْشَفْتَهُ كُرُوبَكَ «5»، وَ اسْتَعَنْتَهُ عَلَى أُمُورِكَ، وَ سَأَلْتَهُ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِهِ مَا لَا يَقْدِرُ عَلَى إِعْطَائِهِ غَيْرُهُ مِنْ زِيَادَةِ الْأَعْمَارِ وَ صِحَّةِ الْأَبْدَانِ وَ سَعَةِ الْأَرْزَاقِ. ثُمَّ جَعَلَ فِي يَدَيْكَ مَفَاتِيحَ خَزَائِنِهِ بِمَا أَذِنَ لَكَ مِنْ مَسْأَلَتِهِ، فَمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعْمَتِهِ، وَ اسْتَمْطَرْتَ شَآبِيبَ رَحْمَتِهِ.( كشف المحجة لثمرة المهجة)
امیرالمؤمنین علی علیه السلام از سفارش ایشان به فرزندش امام حسن علیه السلام است که :
و بدان كه، خداوندى كه خزائن ملكوت دنيا و آخرت در دست او است بتو اذن داده است كه حضرتش را بخوانى و در پيشگاهش دعا نمائى، در حالتى كه خود متكفل اجابت وقبولى آن شده،و ترا امر نموده است كه از حضرتش سؤال نمائى تا بتو عطا فرمايد، و اوست كريم و رحيمى كه ميان تو و خود حاجب و مانعى قرار نداده است، و بشفيع و واسطه ناچارت نكرده است، و اگر نسبت بحضرتش اسائه ادب نمائى و نافرمانى حضرتش كنى از توبه منعت نفرموده است، و از بازگشت و رجوع بحضرتش ملامت و سر زنشت ننموده است، و در نقمت و نازل نمودن عذاب بر تو عجله نفرموده است، و در هنگام فضيحت و رسوائى ترا رسوا نكرده است، و در جرم و گناه با تو مناقشه نكرده و سختگيرى ننموده است، و از رحمت خود مأيوست نفرموده است، و در باب توبه بر تو سختگيرى ننموده است، و از رحمت خود مأيوست نفرموده است، و در باب توبه بر تو سختگيرى ننموده است، بلكه توبه ترا دورى و ورع از گناه قرار داده است، و گناه ترا يك، و حسنه ترا ده بحساب آورده است، و باب توبه و طلب خشنودى حضرتش را براى تو باز گذاشته است كه هر وقت بخواهى نداى ترا بشنود و مناجاتت بپذيرد، كه حاجتهاى خود را بر او عرضه بدارى، و آنچه در دل دارى بزبان آورى و براى حضرتش بيان كنى، و هم غم و گرفتاريهاى خود را بحضرتش شكايت نمائى، و در كارهايت از او مدد بخواهى.
پس از آن، كليدهاى خزائن رحمت خود را بدست تو سپرده است باينكه اذن در سؤال از حضرتش را بتو عنايت فرموده است، كه هر گاه بخواهى، درهاى نعمتش را بدعا باز توانى كرد،و باران های ناگهانی رحمتش را فرو بارانی .
انس دعا با میّت در عوالم بعد :
عن جميل بن دراج قال دخل رجل على أبي عبد الله ع فقال له يا سيدي علت سني و مات أقاربي و إني خائف أن يدركني الموت و ليس لي من آنس به و أرجع إليه فقال لي من إخوانك المؤمنين من هو أقرب نسبا أو سببا و أنسك به خير من أنسك بقريب و هذا فعليك بالدعاء .( فلاح السائل و نجاح المسائل 167)
در روايتى جميل بن درّاج مىگويد: مردى به خدمت امامصادق عليه السّلام رسيد و عرض كرد: اى آقاى من، سنّم زياد شده و بستگانم مردهاند و مىترسم كه مرگ مرا دريابد، و كسى را ندارم كه با او انس بگيرم و همنشين شوم.
حضرت فرمود: از برادران مؤمنت هستند كسانى كه از لحاظ نسبى و سببى به تو نزديكترند، و انس تو به آنان از آنست به بستگانت بهتر است، با وجود اين بر تو باد كه اين دعا را بخوانى.
امّا کاربرد طلسمات در امور شر و خیر بسیار کاربرد دارد.محافظان طلسم شیاطین هستن.پس از این روش بهتر استفاده نکنید
منبع:http://www.askdin.com/showthread.php?t=3811
برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:
شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:
بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .